1960-luvun suomalaisen populaarimusiikin tyyleihin ja ilmiöihin
kuuluivat teinipop, rautalankamusiikki,
rautalankamusiikki, protestilaulut ja rock. Teinipopilla
tarkoitettiin suuntausta, jossa muusikoista alettiin tehdä yhä
enemmän nuorison idoleja. Muun muassa Mario Rung ja Laila Kinnunen
nousivat suosioon lapsenäänisinä teinityttöinä.
Kinnunen edusti Suomea myös ensi kertaa Eurovision
laulukilpailussa vuonna 1961 kappaleellaan Valoa ikkunassa, ja se
sijoittui sijalle 10. Ominaista teinipopille oli sen
kiltteys, eikä se pyrkinyt olemaan samaan tapaan flirttaileva kuin esimerkiksi tuon ajan supertähden Elviksen tuotanto. Vaikutteita teinipop sai
maailmantähdiltä kuten Cliff Richard ja Paul Anka.
Samaan aikaan myös iskelmäelokuvat kuten Iskelmäkaruselli olivat kovassa nosteessa. Vuonna 1960 televisiossa alkoi pyöriä vielä 2000-luvullakin MTV3:lla nähty Levyraati, jossa tuomarit arvioivat tuoreita iskelmäkappaleita. Ohjelman avulla artisteja ja bändejä nousi suuren kansan tietoisuuteen.
Tangomusiikki oli rautalankamusiikin vastavoima. Viime vuosikymmenen suuruus Olavi Virta sai väistyä nuorten Eino Grönin ja Reijo Taipaleen tieltä. Unto Monosen säveltämä ja Taipaleen esittämä Satumaa oli tuon ajan tangomusiikin kiintotähti. Populaarimusiikin mukana tullut ulkomaalaisuus ei kiinnostanut etenkään maaseudulla asuvia, vaan he halusivat jotain erittäin suomalaista, ja juuri sitä tangomusiikki edusti. Tango olikin äärimmäisen suosittua: jopa yksi kolmasosa vuosina 1962-1965 hittilistoille nousseista kappaleista oli tangoja.
1966 protestilaulut nousivat kansan suosioon. Näissä lauluissa kritisoitiin ajoittain erittäinkin suoraan yhteiskuntaamme, kuten tunnetuimman protestilaulajan Irwin Goodmanin kappale Haistakaa paska koko valtiovalta osoittaa. Muita tunnettuja protestilaulajia olivat Juha "Junnu" Vainio, Reino Helismaa ja Veikko Lavi. Protestilaulut muuntuivat parodian suuntaan, Simo Salmisen Rotestilaulu hyvänä esimerkkinä. Työmiehen lauantai oli Goodmanin toinen single, joka joutui Yleisradion soittokieltoon sen työmiehiä herjaavan tyylin ja alkoholiviittausten vuoksi.
Protestilauluissa
oli selkeästi nähtävissä sodan jälkeisten sukupolvien
arvomaailman muuttuminen suhteessa heidän sodan kokeneisiin
vanhempiin. 60-luvun nuorien arvot olivat huomattavasti vapaampia:
muutos koski mm. pukeutumista, seksuaalisuhteita, puhetapoja ja
alkoholin käyttöä. Vuonna 1969 tullutta tamperelaista Hair -musikaalia pidetään 60-luvun nuorisokulttuurin symbolina. Musikaali oli alkujaan amerikkalainen. Vapaamielisyys näkyi myös musiikissa suorastaan absurdilla tavalla, josta
hyvänä esimerkkinä on uransa alkutaipaleella ollut pitkänlinjan
suomalaismuusikko M.A. Numminen. Numminen aiheutti pahennusta
Jyväskylän Kesässä vuonna 1966, kun hän lauloi
sukupuolivalistusoppaiden tekstejä. Samana vuonna perustettiin Love Records, joka alkoi julkaista vaihtoehtomusiikkia.
Protestilaulujen aikaan Suomen nuorisoa villit englantilainen rockyhtye The Renegades, ja se antoi suomalaiselle rockille alkusysäyksen. Vuonna 1967 Jimi Hendrix esiintyi Helsingissä Kulttuuritalolla. Rockin nostetta kotimaassa pyrkivät lisäämään mediavaikuttajat Antti Einiö ja Jyrki Hämäläinen, jotka molemmat olivat vannoutuneita rokkareita. Ensimmäinen todellinen rock-single ilmestyi, kun Kirka julkaisi hitin 1967 Hetki lyö. Vaikka Kirkaa pidettiin melko pitkälti perinteisenä iskelmäntekijänä, oli kappaleessa nähtävissä selkeitä rock-kappaleen piirteitä.
Lähteet:
http://pomus.net/kehityslinjat/1960-1969
http://www.jazzpoparkisto.net/aikajana.php
- Joel Nurmi 09B
Blogissa käy hyvin esille 1960-luvun musiikin ydin. Uudistusten aikaahan 60-luku oli. Blogi oli jopa parempi kuin meidän tekosemme samasta aiheesta. Myös blogiin liitetyt kappaleet antavat lisämakua.
VastaaPoistaTässä tuodaan hyvin esille se miten suuri merkitys 1960-luvulla on ollut musiikilliselle kehitykselle.
VastaaPoistaOn mukavaa, että myös näytteitä 1960-luvun musiikista löytyy blogista.
Oli mielenkiintoista ja valaisevaa luettavaa :) Teksti oli selkeää ja ydin tulee hyvin esille! Taustat olivat tärkeässä osassa ja se näkyi tekstistä hyvin. Uudet suuntausten kuvailu oli seikkaperäistä ja tarkkaa :) Aihe oli vaikea sen laajuden vuoksi mutta selviydyit tehtävästä loistavasti :)
VastaaPoistaHyvä Joel! Tähän oli nähty vaivaa ja vieläpä yksinään saatu loihdittua näin laaja ja kattava esitelmä. Musiikkinäytteistä joka välissä myös iso plussa. Auttavat hahmottamisessa todella isosti.
VastaaPoistaHyvä Joel! Tähän oli nähty vaivaa ja vieläpä yksinään saatu loihdittua näin laaja ja kattava esitelmä. Musiikkinäytteistä joka välissä myös iso plussa. Auttavat hahmottamisessa todella isosti.
VastaaPoistaHienoa työtä Joel! Itse tykkäsin todella paljon noista videolinkeistä, ne avaavat todella hyvin käsistystä kyseisen ajan musiikista. Lähteetkin merkitty hienosti :)
VastaaPoistaPaljon asiaa ja kattaa koko 60-luvun. Hyvin valitut näytteet ja hyvin kirjoitettu teksti.
VastaaPoista+1
Tosi hyvä kirjotus! Selkeä, paljon sisältöä ja hyviä näytteitä! Hankala aihe 60-luvun monien käänteiden takia, mutta hyvin suoriuduttu YKSIN! Oli ilo lukea, kiitos.
VastaaPoista