tiistai 7. helmikuuta 2012

Runolaulut

Runolaulut ulottuvat parin tuhannen vuoden taakse pyyntikulttuurin ajoille. Runolauluperinne on maamme vanhinta lauluperinnettä ja se oli kokonainen laulukulttuuri, joka eli koko Suomessa. Nykypäivänä virsiä lauletaan ja uusia tehdään. Runolaulu ei ole pelkästään vanhan toistamista vaan myös nykyhetken kuvailua. On kuitenkin myös hyvä osata perinteisiä myytti- ja kertovia virsiä tai ainakin ymmärtää niiden muodostamaa suomalaista maailmankuvaa. Satojen vuosien ajan runolaulut olivat suomenkielisen väestön tärkein musiikin ja runouden muoto. Runolaulujen keinoin kerrottiin myyttiset tarinat ja sen henkiset tapahtumat tuleville sukupolville.

Mie kun katson kaiken yötä
yhä yhtä laulattaat,
yhä yhtä, aina kahta,
miun ei vuoro milloinkaa.

Kalevalaisia runolauluja on monia tyyppejä. Niitä on eeppinen, lyyrinen, loitsulaulut, juhlalaulut ja häälaulut. Näistä tunnetuimpia ovat eeppinen ja lyyrinen runolaulu. Lyyristäkin on montaa tyyppiä, joista muutamia esimerkkejä; työlauluja, leikkilauluja, kehtolauluja jne. Laulujen rajaaminen tiettyyn alueeseen on hankalaa, koska ne saattavat sisältää osia monista eri tyypeistä. Runolaulujen laulaja oli jokainen, joka lauloi. Laulutaitoa ei tarvittu, kunhan vain jotain ääntä sai ulos laulunmuodossa. Kun uskonpuhdistus saapui suomeen runolaulut kiellettiin monien muiden laulujen tavoin.

Siitä seppo Ilmarinen,
takoja iän-ikuinen,
takoa taputtelevi,
lyöä lynnähyttelevi.
Takoi sammon taitavasti:
laitahan on jauhomyllyn,
toisehen on suolamyllyn,
rahamyllyn kolmantehen.

Runolauluissa käytettiin kalevalamittaa, joka auttoi muistamaan pitkiä lauluja. Sen keskeisiä tunnusmerkkejä ovat alkusointu, puolisointu, säekerto sekä itse runomitta, jonka säkeessä on yleensä kahdeksan tavua.

Aaro Häkkinen ja Matti Harvia

10 kommenttia:

  1. Runolaulut, kuten monet muutkin laulut, kiellettiin uskonpuhdistuksen aikana sen takia, että ne olivat pakanallisia. Tämä tarkoitti sitä, että ne kuvastivat Suomen omaia luonnonuskontoja?
    Esimerkit runolauluista ovat ilmeisesti Kalevalasta?
    Salla Skön 11C

    VastaaPoista
  2. Massiivisen upea oljenkorsi oli käyttää runolauluista esimerkkejä.
    Olisin kaivannut vielä muutamia teosten nimiä ja tekijöitä.
    Hyvänen aika, täältähän puuttuvat lähdeviittaukset!
    Muuten tämä on niin hyvää blogia.

    VastaaPoista
  3. 'Runolauluissa käytettiin kalevalamittaa' ei pidä täysin paikkaansa. Vaikka on hyvin paljon lauluja joissa kalevalamittaa käytettiin, oli myös useita runolauluja joissa ei käytetty kalevalamittaa.

    VastaaPoista
  4. Millaista mittaa niissä muissa runolauluissa sitten käytettiin? Ja joo, munkin mielestä hyviä esimerkkejä. Lähdetiedot tosin olisi hyvä olla.

    Tiina Myyry 11B

    VastaaPoista
  5. Paljon on tekstistä niitä erimerkkejä, mutta muuten hyvä. ne lähde tiedot olisi ihan kivat

    VastaaPoista
  6. Ihan mielenkiintoista ja hyvää tekstiä. Kertaushan on opintojen äiti, joten sanottakoon vielä kerran, että lähdeviittaukset paikalleen.

    VastaaPoista
  7. Oikein mielenkiintoista tekstiä. Jatkakaa samaan maalliin!

    VastaaPoista
  8. Lähteet puuttui! Lisäksi teksti oli melkein kokonaan esimerkkejä, joten tietoni aiheesta jäivät melko vajaaksi. Esimerkiksi runolaulujen nykytilanteesta olisin halunnut tietää lisää.

    VastaaPoista
  9. Asiallista tekstiä kaikinpuolin. Runot tekstien välissä kertovat hyvin asiasta esim millaista se on ollut. Lähteitä jäin itsekkin kaipaamaan. Muuten hyvä.

    VastaaPoista
  10. Täytynee kompata muita, eli lähteet tekstistä puuttuu. Muutenhan tämä oli kaikinpuolin hyvä teksti. Tosiaan olisi kyllä voinut lisätä jotain runojen nykytilanteesta, kuten jermu mainitsi.

    VastaaPoista