Sisävesikuljetukset ovat aina olleet merkittäviä Suomen
teollisuudelle. Sisävesille laivoja alettiin rakentaa vasta 1800-luvun alkupuolella. Säännöllinen laivaliikenne Turun ja Tukholman välillä alkoi vuonna
1837. Suomeen luotiin 1800-luvulla laaja vesistöjä yhdistävä
kanavaverkko. 1800-luvun lopulla aloitettiin useiden satamien rakentaminen.
Tiet ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa kasvaen vähitellen pienistä poluista kärryteiksi ja myöhemmin autoteiksi, 1800-luvulla tiet olivat vielä heikossa kunnossa. Ensimmäiset autot tulivat Suomeen 1900-luvun alussa. Linja-autoliikenteen reittiverkosto kasvoi 1900-luvun alkupuolella koko maan
kattavaksi ja tieverkon rakentaminen toteutettiin pääosin
1900-luvun puolessa välissä.
Suomen ensimmäinen rautatieyhteys Helsingistä Hämeenlinnaan avattiin
liikenteelle vuonna 1862. Rautatieyhteys Pietariin valmistui vuonna
1870. Rataverkon suunnitelmallinen laajentaminen käynnistyi vuoden 1877 jälkeen ja rataverkko saavutti pääpiirteissään nykyisen alueellisen kattavuutensa 1930-luvun loppuun mennessä. Rautatieliikenne säilytti valta-asemansa 1950-luvun alkupuolelle saakka, jolloin tieverkkoa rakennettiin ja autokuljetuksista tuli halvempia.
Liikenne näkyy nykyään jokaisen suomalaisen elämässä (toivottavasti) ja liikenteestä on tullut iso osa suomalaisten elämää.
Samuli ja Eetu
http://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
http://www.kuljetusopas.com/yleistietoa/kehitys_suomessa/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikenne_Suomessa
Tässä blogissa Muuramen lukion opiskelijat pohtivat, miten historialliset tapahtumat ja musiikki ovat muokanneet Suomea ja suomalaisuutta. Blogissa avataan näkökulmia, miten Suomesta on tullut tällainen maa kuin se on tällä hetkellä. Opiskelijat pohtivat, missä suomalaisuuden juuret ovat ja mitä on olla suomalainen. Blogia kirjoitetaan lukion historian 4. kurssin (Suomen historian käännekohtia) ja musiikin 2. kurssin (Moniääninen Suomi) yhteistyönä.
tiistai 31. tammikuuta 2012
1800-luvun jälkeinen liikenteen kehitys
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Miksi liikenneyhteyksiä alettiin muuttamaan? Miten rautatiet, kanavat ja maantiet muuttivat Suomea? Millaisia hyviä/huonoja vaikutuksia liikenteen kasvulla on?
VastaaPoistaElina Kastepohja
Liikenteen kasvun hyviä puolia ovat liikkumisen helppous, ja nopeus. Paikasta toiseen pääse helposti ja kätevästi. Huonoja puolia ovat liikenteen saastuttavuus, sekä päästöt jotka tuhoavat ilmakehää.
VastaaPoistaHenna Aho
Laajemmin vain paneutumista syihin ja seurauksiin! :)
VastaaPoistaLinda-Maija Lampila 10B
Olisiko blogikirjoituksen voinut ulottaa koskemaan myös tietoliikennettä? Tietotekniikkahan kehittyi Suomessa nopeasti erityisesti 90-luvulla, mikä puolestaan mahdollisti tiedonsiirron muuttumisen yksinkertaisemmaksi ja monipuolisemmaksi
VastaaPoistaLindan kanssa samaa mieltä, että vähän laajempi paneutuminen asiaan ja juurikin enemmän syy seuraus suhteita niin hyvä tulee.
VastaaPoistaAihe on aika laaja, varmaan oisitte enemmänkin tekstiä saaneet aikaiseksi. Lisäksi enemmän selitystä olisi voinut olla, nyt luettelitte vain vuosilukuja ja mitä silloin tapahtui. Olisitte voinet mennä vähän pintaa syvemmälle tässä aiheessa?
VastaaPoista