Vielä 1700-luvulla Euroopassa oppineiden kieli oli latina ja sivistyneistön yhteisenä puhekielenä toimi latinalaisperäinen ranska. Kaikki saksalaiset eivät pitäneet vieraan kielen ylivallasta ja siitä, että jopa oman maan yläluokka halveksi kansan omaa kieltä, saksaa. 1700-luvulla saksalaisia kirjailijoita, runoilijoita ja filosofeja asettui puolustamaan saksan kieltä ja kulttuuria.
1700-luvun Suomessa tilanne oli sama kuin Saksassa. Ruotsinkielinen yläluokka vähätteli suomen kieltä. Turun yliopiston opettajat ja oppilaat ottivat mallia Saksasta ja kiinnostuivat Suomen kansasta ja suomalaisesta kulttuurista. Tutkittiin suomen kieltä ja luotiin käsitys Suomen kansan historiasta. Suomalaisuusaate oli siis syntynyt jo ennen liittymistä Venäjään, mutta vasta autonomian aikaan se nousi kunnolla esiin.
Suomalaisuusaate eli fennomania syntyi varsinaisesti Suomen Venäjään liittymisen jälkeen 1808-1809. Suomella oli autonomia ja se sai säilyttää suuren osan Ruotsin aikaisista oikeuksistaan, mm luterilaisen uskonsa. Mutta suomen kieli oli edelleen syrjäytetyssä asemassa. Kirkko oli ainoa julkinen paikka jossa sitä käytettiin. Silloin muutamat isänmaanystävät kokivat, että muutos olisi saatava aikaan. Siitä alkoi uusi käsitys, fennomania, joka pyrki nostamaan enemmistö puhuman suomen kielen sivistyskieleksi.
1800-luvun keskivaiheilla alkanut nationalismi eli kansallisuusaate nosti suomalaisuuden pinnalle. Siinä missä muualla maailmalla korostettiin oman maan kulttuuripiirteitä ja historiaa, Suomessa heräsi samainen aate johon lisältyi käsite ”suomalaisuus”. Alettiin puhua suomalaisesta kansasta erityispiirteineen, sen kulttuurista ja kulttuurin kehittämisestä, historiasta. 1834 julkaistu kansalliseepos Kalevala lisäsi suomalaisten kansallisuusaatetta.
Kansallisuusaate voimistui Suomessa
1800-luvun loppupuolella. Niinpä Suomessa siirryttiin vähitellen
kohti kansanvaltaisempaa ja demokraattisempaa yhteiskuntaa. J.V.
Snellman muokkasi maaperää kansalaisyhteiskunnalle: kansalaisten
piti yhä aktiivisemmin osallistua oman yhteisönsä asioiden
hoitoon. Suomi alkoi kehittyä kohti kansalaisyhteiskuntaa jo ennen
Suomen valtiollista itsenäistymistä vuonna 1917. Kansallisuusaate
vaikutti Suomessa myös koululaitosten kehittymiseen.
Maailma on pienentynyt
kuljetusyhteyksien nopeuduttua ja vielä radikaalimmin
tietoyhteiskunnan kehityksen ja internetin myötä. Tämän ansiosta
kulttuurit kohtaavat yhä useammin, ja näissä kohtaamisissa
perinteiset, isänmaalliset arvot saavat rinnalleen kilpailevia
näkemyksiä.
Kansallisuusaatteen merkittäviä
vaikuttajia olivat mm. suomalaiset taiteilijat kuten taidemaalarit ja
säveltäjät. Jokainen heistä toi Suomea esille omalla tavallaan ja
näin Suomi levisi myös maailmalle.
Lähteet:
http://www02.oph.fi/etalukio/historia/kansain/nationalismi.htmlhttp://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=574
Miina Myllyaho ja Mari Minkkinen
Mikä merkitys kansallisuusaatteella on ollut Suomen kehitykselle? Milloin sitä on erityisesti tarvittu ja milloin se on jäänyt unholaan?
VastaaPoistaGlobalisaatio muuttaa kansallisia kulttuureja. Jonkun mielestä monipuolisuus on hyvä, toinen suree kadonnutta yhtenäisyyttä. Millainen kansallisuushenkisyys on tätä päivää? Vai onko kansallisuusaate saanut pahan leiman?
Elina Kastepohja
Hienoa Miina ja Mari. Sopivan pituinen teksti. Nationalismi määritelty hyvin alussa. Hyvät lähteet.
VastaaPoistaElina, Kansallisuusaatteen voimistuessa käsitys suomalaisuudesta muotoutui. Suomi itsenäistyi ensimmäisen maailmansodan mullistusten myötävaikutuksesta vuonna 1917. Kansallisuusaate sai itsenäisyydestä voimaa, jota suomalaisten urheilijoiden ja taiteilijoiden menestyminen maailmalla vahvisti. Suomalaisen kansallisuusaatteen syntyä on pidetty eräänlaisena vastavaikutuksena myöhäiselle teollistumiselle.
VastaaPoistaSuomen kansallisuusaatteetn synnyttämisessä merkittävää roolia esittivät fennistit, kuten Elias Lönnrot, jotka tietoisesti ajoivat muualla syntynyttä nationalismin aatetta myös Suomeen. Kansallisuusaate on myös Kalevalan taustalla.
neekeri :D
VastaaPoista