2000-luku oli suomalaiselle populaarimusiikille merkittävää aikaa, sillä se vihdoin ja viimein saavutti arvostusta ja näkyvyyttä myös kansainvälisesti. Bändit kuten Nightwish, HIM, The Rasmus sekä Bomfunk MC's alkoivat keräämään musiikillaan julkisuutta myös Suomen ulkopuolelta. Ensimmäisiä suuria listahittejä kansainvälisillä markkinoilla olivat mm. Bomfunkin Freestyler sekä Daruden Sandstorm.
Vuonna 2006 Suomi saa musiikillaan entisestään julkisuutta kun kaikkien yllätykseksi Lordi voittaa vuosittaisen Euroopan maiden välisen laulukilpailun, Eurovisionin, ylivoimaisesti kappaleellaan Hard Rock Hallelujah.
Luku 2000 oli merkittävää aikaa myös suomalaiselle hiphop/rap -musiikille, jonka suosio ja kehitys kasvoi valtavasti vuosikymmenen aikana. Tähän vaikutti mm. studioteknologian paraneminen ja amerikkalaisten rap-artistien matkiminen humoristisen lähestymistavan sijaan. Suomenkielinen rap nousi myyntilistoille ja boomi sai suuretkin levy-yhtiöt kiinnostumaan rap artisteista. Esimerkkinä Fintelligens ja Kapasiteettiyksikkö. Ensimmäinen suomenkielinen platinaa myynyt hiphop albumi on vuonna 2003 julkaistu Pikku G:n Räjähdysvaaraa.
Myös suomalaisten naislaulajien määrä sekä suosio kasvaa lisää, johon osasyyllisenä uudet laulukilpailu/tv-ohjelmat kuten Popstars ja Idols.
Kaiken kaikkiaan 2000-luvun populaarimusiikin tapahtumat keskittyivät hiphoppiin ja kansainvälistymiseen. Molempien suosion nousuun on suurimpana vaikuttajana ollut digitalisoituminen, eli teknologian kehittyminen ja erityisesti internet. Tätä kautta musiikkiteollisuuteen tuli myös uusi ongelma joka alkoi yleistymään 2000-luvulla, nimittäin piratismi. Musiikkia alettiin levittämään laittomin keinoin kuten poltetuilla CD-levyillä ja internetin välityksellä. Ihmisten ei enää tarvitse maksaa musiikista.
Lähteet
- http://www.jazzpoparkisto.net/aikajana.php#v2000
- http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/mu/mu2/4_populaarimusiikki/92000luku?C:D=hNpW.gY8X&m:selres=hNpW.gY8X
- http://www.finlandia.es/public/default.aspx?contentid=94364&nodeid=36827&contentlan=1&culture=fi-FI
- tuntimateriaalit
Biisejä
- Bomfunk MC's Freestyler -- http://www.youtube.com/watch?v=ymNFyxvIdaM
- Darude Sandstorm -- http://www.youtube.com/watch?v=PSYxT9GM0fQ
- The Rasmus F-F-F Falling -- http://www.youtube.com/watch?v=LcB0LNrMFW4&ob=av2n
- Nightwish Nemo -- http://www.youtube.com/watch?v=9hmzR1CKGtA
- Lordi Hard Rock Hallelujah -- http://www.youtube.com/watch?v=-6Xl9tBWt54
- Fintelligens Vaan Sil On Väliä -- http://www.youtube.com/watch?v=ts8LOTZNX1E&feature=relmfu
- Pikku G Me Ollaan Nuoriso -- http://www.youtube.com/watch?v=pCdry6OQNtw
- Gimmel Roviolla -- http://www.youtube.com/watch?v=G11_QryTqZM
Tässä blogissa Muuramen lukion opiskelijat pohtivat, miten historialliset tapahtumat ja musiikki ovat muokanneet Suomea ja suomalaisuutta. Blogissa avataan näkökulmia, miten Suomesta on tullut tällainen maa kuin se on tällä hetkellä. Opiskelijat pohtivat, missä suomalaisuuden juuret ovat ja mitä on olla suomalainen. Blogia kirjoitetaan lukion historian 4. kurssin (Suomen historian käännekohtia) ja musiikin 2. kurssin (Moniääninen Suomi) yhteistyönä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Hyvä Johku! Olet nyt asian ytimessä. Teksti on napakka ja esimerkkibiisejä on löydetty runsaasti. Jatka samaan malliin!
VastaaPoistaTeksti on mielestäni onnistunut kokonaisuus! Se antaa selkeän kuvan 2000-luvun musiikista ja käännekohdista. Oli hyvä lisä, että mainitsitte Lordin voiton euroviisuissa. Kaiken kaikkiaan mainio teksti ja musiikkinäytteet isoa plussaa.
VastaaPoistaHyvä ja monipuolinen katsaus 2000-luvun populaarimusiikkiin! Eri näkökulmia ja kansainvälistyminen on ollut suomalaisen pop-musiikin tavoite jo monta kymmentä vuotta.
VastaaPoistaLyhyt ja ytimekäs teksti :) Paljon asiaa, mutta häiritsemään jäi väite että piratismin vuoksi "Ihmisten ei enää tarvitse maksaa musiikista". Musiikista pitää maksaa, mutta ihmiset vain voivat varastaa sen nykyään helpommin.
VastaaPoistaeri kivoja nippel-tietoja, kuten tuo Räjähdysvaara-juttu!
VastaaPoistaHeh!
Mielestäni esimerkkibiiseihin voisi lisätä kotimaisen nousukkaan, Contrustin tuotantoa. Esim Blame:n akustisen. Öhöm.
Tekstissä tulee mielestäni hyvin ilmi tärkeimmät asiat 2000-luvun suomalaisetsta musiikista ja sen saavutuksista, jotka ovat menestyneet yllättävän hyvin. -Esa Niemi
VastaaPoista